Direktlänk till inlägg 18 februari 2015

Sluta röka strategi

Av text123 - 18 februari 2015 22:45

Det enda sättet att slippa beroendet av att röka är att sluta helt på en gång och inte använda nikotinpreparat. Det är det allra bästa, att bara sluta. När jag har lyckats hålla mig fri i veckor eller månader så är det för att jag bestämde mig när jag fimpade för att sluta tänka på cigg. Genom att ignorera tanken på cigg försvinner det mer och mer från tankarna. 


Jag låter inte mig själv börja förhandla, då slutar det alltid med att jag tar en cigg. Om jag börjar tänka "Jag kan ta bara en.." Nej. Sluta. Glöm. "Om jag bara.." Nej. Sluta. Tyst. 


När tanken på cigg kommer så avbryter jag meningen i huvudet och därmed avbryter tanken och kastar bort den. "Nu skulle man haft en.." Nej. Tyst. 


Ibland ändrar jag riktning på tankarna om de handlar om cigg. "Vad jag är sugen på...." .... "...ett glas vatten." 


Med den här stategin tränar jag hjärnan på att inte tänka på cigg. Det är faktiskt det som är målet. Jag vet av erfarenhet att den första dagen går ovanligt enkelt, den andra lite svårare och den tredje är jättesvår. Sen släpper det lite och nästa gång det blir svårt igen är den sjunde dagen. Sen släpper det igen för att bli jobbigt en sista gång den fjortonde dagen. Sen är det i princip över. Efter två veckor kommer bara små korta impulser när som helst med ibland flera dagars mellanrum. Små impulser som är hyffsat enkla att stå emot.

Men, såklart, alla har ju sina svagheter. När jag känner mig nedbruten och snabbt får dålig självkänsla så vänder jag mig till mitt gamla beroende och drar igång allt igen! Nu senast hade jag varit fri i 3,5 månader. Jag önskar att jag kunde föregå med gott exempel och vara den som är hälsosam och peppar andra att också sluta, men jag är tyvärr inte "rätt person för jobbet" så att säga.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av text123 - 17 februari 2015 23:45

Min älskling är på kurs den här veckan som jobbet har anordnat. På det företaget som håller kursen hade de fått lite fröpåsar i julklapp tydligen och det var något de hade för mycket av och gärna delade med sig utav! Då tänkte han på mig, jag som tja...

Av text123 - 17 februari 2015 02:26

Inte allt för otippat så blev Alla hjärtans dag inte som jag hade tänkt mig, fast ändå lite! Det var nämligen så att vi (han) inte hade bokat något bord så jag ringde i sista minuten till det stället vi (jag) hade tänkt oss men det var fullbokat! Jag...

Av text123 - 13 februari 2015 19:46

När man befinner sig i dåliga dagar är det lätt att man gör det ännu sämre, men varför är det så? När man får lite motgångar och det är svårt så känner man att man vill bara skita i allt och kasta in handduken helt. Man gör sin situation värre. Man k...

Av text123 - 13 februari 2015 13:06

Det är inte lätt att inte bli trodd. Det känns tungt att få höra vem man är eller hur man är när det inte stämmer överens med hur man ser sig själv. Speciellt när det kommer från de närmsta. Man gör allt för att argumentera emot och bevisa sin sak, v...

Av text123 - 12 februari 2015 23:09

Jag bestämde mig för vad jag ville åstadkomma, jag hade en klar bild av vad det innebar och jag kände mig supermotiverad! Det kändes hur lätt som helst första dagen. Det gick helt okej andra dagen. Men sen tredje dagen började jag förhandla med mig s...

Presentation


Jag skriver vad jag vill.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards